Comunicarea în vânzare – Partea I

Etimologia cuvântului “communis” din latină = comunicare

 

Comunicarea este un proces prin care o persoană (emițătorul) transmite informații către o altă persoană (receptorul), cu scopul de a obține un anumit comportament. Comunicarea poate fi verbală, non-verbală, scrisă și vizuală.
Scopul comunicării umane este să transmită gândurile și informațiile în mod corect și să evite neînțelegerile. Pe măsură ce devenim comunicatori buni, oamenii ajung să exceleze în toate domeniile, de la relații sentimentale la vânzări și afaceri.

 

Contextul comunicării
  • FIZIC mediul fizic, concret, imediat tangibil (incinta sau spațiul, ambianța sonoră, lumina) în care are loc.
  • CULTURAL mentalităţi, valori, credințe, tradiții, tabuuri și stiluri de viaţă împărtăşite de comunicatori.
  • SOCIAL ȘI PSIHOLOGIC statutul social al partenerilor, caracterul oficial sau informal al relațiilor dintre ei.
  • TEMPORAL momentul și ordinea cronologică în care este plasat mesajul

 

Fereastra Johari

 

 

  1. “Eu știu și tu știi” (arena)
  • “Arena” reprezintă ceea ce tu știi despre tine și ceea ce știu și alții despre tine.
  • În arenă împărtășești informații despre tine: fapte, sentimente, motive, comportamente, nevoi, și dorințe.
  • “Arena” este benefică pentru comunicare și lucru în echipă.

 

  1. “Eu nu știu dar ceilalți știu” (unghiul mort)
  • “Unghiul mort” reprezintă ceea ce tu nu știi despre tine, dar ceilalți observă la tine.
  • Pentru a diminua “unghiul mort”, cuvântul cheie este: întreabă. Cere feedback și fii pregătit să asculți ceea ce ceilalți observă la tine! S-ar putea să fii surprins de diferențele de percepție!

 

  1. “Eu știu dar ceilalți nu știu” (fațada sau aria ascunsă)
  • Aici regăsim informațiile pe care tu le știi despre tine, dar ceilalți nu. Fiecare avem informații pe care dorim să le ținem pentru noi, iar în acest caz fațada se dovedește folositoare.
  • Cuvântul cheie este aici este: împărtașește. Spune celorlalți despre ceea ce faci, ceea ce simți, ceea ce ești și comunicarea va deveni mai facilă.

 

  1. “Eu nu știu și nici ceilalți nu știu” (necunoscutul)
  • Aici găsim necunoscutul, ceea ce încă nu știm despre noi și nici ceilalți nu au avut ocazia să descopere.
  • Este zona cea mai dificil de explorat, deoarece încă nu este conștientizată. Sunt aici resursele tale nebănuite – lucruri pe care ai putea să le faci, dar până acum nici măcar nu ai încercat niciodată.
  • Cheia care deschide acest tărâm este dezvoltarea personală.

 

Cum mă ajută acest model?
  • Fereastra Johari poate fi un audit foarte bun al comunicării și integrării într-un grup.
  • Cu cât “arena” este mai mare, cu atât schimburile (de idei, etc.) între membrii echipei sunt mai intense.
  • Este un indicator foarte bun al brandingului personal în ce măsură ceea ce știu ceilalți despre tine este și ceea ce ai dorii tu să le comunici?

 

 

Spune ce crezi